Новости

Майже середина серпня, а там осінь і вибори не за горами.

саме тому ряд місцевих ЗМІ починає мобілізовувати власні сили і працювати у посиленому режимі. Все частіше на сторінках того чи іншого видання мої колеги починають м’яко і дуже філігранно використовувати ті чи інші прийоми маніпулювання. Ось декілька найпоширеніших з них:

Ефект первинності
Доктор Гебельс ввів у сучасну пропаганду один із ключових принципів: людина, що висловилась з певної проблеми першою, має більше шансів нав’язати свою думку аудиторії, ніж ті, хто виклав свою думку пізніше. Психологи встановили, що той кандидат, який під час виборчої кампанії першим переконливо оголосить себе переможцем, того і визнає масова свідомість.
Констатація факту
Бажаний стан речей подається як факт, що вже здійснився. Прийом використовується для створення відповідних настроїв у суспільстві. Розрахунок тут простий. Справа в тім, що більшість людей мислять стереотипами: «Диму без вогню не буває», «Раз про це усі говорять – значить так воно і є».

Перспектива
Висвітлюючи який-небудь конфлікт, ЗМІ дають слово тільки одному учаснику і фактично грають на його стороні, створюючи однобічну перспективу.
Підміна
Підміна полягає у використанні сприятливих визначень для позначення несприятливих дій і навпаки. Основною метою застосування прийому є створення сприятливого іміджу насильницьких дій. Так, погроми називаються «демонстраціями протесту», бандитські формування – «борцями за волю», найманці – добровольцями.

Метод напівправди
Влада його активно використовує, наприклад, при черговому підвищенні цін на комунальні послуги, намагаючись переконати нас у тім, що за світло, газ і воду платити необхідно за світовими розцінками – як платять у Америці чи Європі. Про те, що тоді і доходи населення потрібно збільшити до європейського рівня, делікатно замовчується.

Створення асоціацій
Об’єкт в очах громадськості штучно прив’язується до чогось такого, що сприймається масовою свідомістю як дуже погане (чи навпаки – гарне). Для цієї мети широко використовуються метафори чи ярлики. Наприклад, людям нав’язується думка, що ця людина погана, бо у неї велика заробітна плата, при чому цифра вказується велика, а що це сума за рік не пишуть. Можливо і варіант з придбанням машини, тільки факт, що це робоча – замовчується. Або навмисно переводять площу земельної ділянки з гектар у метри квадратні, щоб цифра здавалась більшою.

Ксения Дзегарницкая

Дякую!

Тепер редактори знають.